Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) - Orchestral Music FK 24,64,65,67,88,91,92

Gepubliceerd op 1 oktober 2024 om 18:09

Over de componist:

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) was een Duitse componist en organist, en de oudste zoon van Johann Sebastian Bach. Hij werd geboren in Weimar en stond bekend als een briljant musicus, hoewel hij vaak in de schaduw van zijn beroemde vader bleef. Wilhelm Friedemann kreeg een uitstekende muzikale opleiding van zijn vader, die hem niet alleen instrumenten leerde bespelen, maar ook in de complexe contrapuntische stijl van de Barokschool onderwees.

Ondanks zijn grote talent en uitzonderlijke improvisatievaardigheden, was Wilhelm Friedemanns carrière instabiel. Hij had moeite met het vinden van vaste aanstellingen en had een onrustig leven. Zijn composities bevatten een eigenzinnige mix van barokke en vroege klassieke stijlen, wat hem onderscheidde van zijn tijdgenoten.

Wilhelm Friedemann Bach wordt vaak gezien als een complexe persoonlijkheid: een man met een briljant muzikaal brein, maar die worstelde met zijn eigen artistieke verwachtingen en de druk van zijn vaders reputatie.

Over het album:

Het album "Orchestral Music FK 24, 64, 65, 67, 88, 91, 92" van Wilhelm Friedemann Bach, uitgevoerd door het Carl Philip Emanuel Bach Orchester onder leiding van Hartmut Haenchen, is een fascinerende collectie van werken die de veelzijdigheid van deze vaak ondergewaardeerde componist toont. De opnames dateren uit 1994 en bieden een mooi overzicht van zowel religieuze werken als instrumentale composities.

Wat me meteen opviel bij het luisteren naar de "Sinfonia in F Major, F.67" is de sprankelende energie. De symfonie straalt een frisheid uit die je meteen meevoert. Het orkest onder leiding van Haenchen weet de levendigheid van het stuk prachtig over te brengen. Er zit een dynamiek in de uitvoering die me echt verraste; het stuk voelt toegankelijk en toch verfijnd, een balans die niet altijd gemakkelijk te bereiken is.

Het religieuze werk "Ertont Ihr Seligen Volker, F.88" heeft een heel andere sfeer. Dit stuk laat de meer serieuze, bijna spirituele kant van Wilhelm Friedemann Bach horen. De vocale lijnen in combinatie met het orkest geven het werk een plechtige en verheven toon, zonder dat het zwaar of ontoegankelijk wordt. Het is een indrukwekkend stuk dat de emotionele diepte van Bach goed laat zien.

De "Sinfonia in D Minor, F.65" en "Sinfonia in D Minor, F.64" zijn een mooie aanvulling op de meer opgewekte F-majeur symfonie. De mineurstemming geeft deze werken een donkerder, dramatischer karakter. Ik vond de uitvoering van het orkest in deze stukken bijzonder krachtig; ze weten de spanningen en contrasten in de muziek goed te benadrukken.

De vocale werken "Wo Geht die Lebensreise Hin?, F.91" en "O Wunder, Wer Kann Dieses Fassen?, F.92" hebben me eveneens geraakt. Deze stukken laten de religieuze kant van Bach’s oeuvre zien, met prachtige, contemplatieve melodieën en harmonieën die de luisteraar aanzetten tot reflectie.

Als laatste is er de "Suite in G Minor, F.24", een werk dat duidelijk invloeden van zowel de Barok als de vroegklassieke periode in zich draagt. De dansbewegingen in de suite zijn elegant, met een verfijnde uitvoering door het orkest. Dit stuk voelt bijna als een terugkeer naar eenvoud na de meer dramatische symfonieën.

Over het geheel genomen is dit album een veelzijdige en rijke verzameling die de vele gezichten van Wilhelm Friedemann Bach laat zien. Het Carl Philip Emanuel Bach Orchester, onder leiding van Haenchen, doet de werken absoluut eer aan. Ik vond het een boeiende luisterervaring die me zowel intellectueel als emotioneel aansprak.

Waardering: 7,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.