The Rolling Stones - Black and Blue (23-04-1976) - Rock

Gepubliceerd op 30 oktober 2024 om 15:02

The Rolling Stones zijn een van de meest iconische rockbands ter wereld, met een invloed die zich uitstrekt over meerdere decennia en genres. In 1976 brachten ze hun dertiende studioalbum uit, Black and Blue, dat een belangrijke mijlpaal markeerde in hun discografie. Dit album, dat een eclectische mix van stijlen zoals rock, reggae, jazz en funk bevat, werd destijds met gemengde gevoelens ontvangen, maar heeft inmiddels zijn plaats in de muziekgeschiedenis veroverd. Het was bovendien het eerste album na het vertrek van gitarist Mick Taylor, waardoor Ron Wood zijn intrede maakte bij de band. Hoewel meerdere gastgitaristen op dit album meespelen, vertegenwoordigt het een nieuwe fase voor de Stones.

Hot Stuff: Een Gedurfde Opening

Het album begint met "Hot Stuff", een nummer dat meteen een statement maakt. Dit funky reggae-achtige nummer is een gedurfde keuze als opener, maar het ligt niet voor iedereen lekker in het gehoor. Persoonlijk ervaar ik dit nummer als een van de zwakkere momenten op het album. Hoewel reggae een genre is dat ver buiten mijn comfortzone valt, kan de keuze van de Stones om met dit genre te experimenteren gewaardeerd worden. De tekst draait om het vieren van muziek en dans, met een aanstekelijke boodschap om het dagelijkse leven even te vergeten en simpelweg plezier te hebben. Voor fans van reggae kan dit nummer goed werken, maar voor de traditionele Stones-liefhebber kan het een vreemde start zijn.

Hand of Fate: Terug naar de Rockwortels

"Hand of Fate" volgt en is een grote stap terug naar de vertrouwde rockroots van de Stones. Dit nummer valt veel meer in mijn straatje: energiek, rauw en met Mick Jagger die in topvorm zingt. Het krachtige gitaarspel van Wayne Perkins draagt bij aan de ruige sfeer van het nummer. De tekst vertelt het verhaal van iemand die gedwongen wordt een man te doden om zijn geliefde te redden, en de wanhoop en schuldgevoelens die daarmee gepaard gaan. De Stones slagen erin om met "Hand of Fate" een meeslepende rocktrack neer te zetten die nog steeds indruk maakt.

Cherry Oh Baby: Wederom Moeizaam

"Cherry Oh Baby" is het volgende nummer op de plaat, en ook dit valt buiten mijn persoonlijke smaak. Opnieuw een reggae-geïnspireerde track, maar dit keer voelt het nummer gezapig en zonder veel spanning. De tekst beschrijft een man die verlangt naar de liefde en aandacht van Cherry, maar teleurgesteld wordt door haar gebrek aan oprechtheid. Hoewel de boodschap sterk is, mist het nummer muzikaal de pit die ik van de Stones gewend ben.

Memory Motel: Een Emotionele Ballad

"Memory Motel" is een prachtige ballad die de emotionele kant van The Rolling Stones laat zien. Het nummer heeft een melancholische sfeer en een sterke vocale prestatie van Jagger, die perfect aansluit bij de tekst over een vroegere liefde. Deze ballad voelt als een typisch Stones-nummer, compleet met weemoed en reflectie, en weet een emotionele snaar te raken. Het is een van de hoogtepunten van het album en toont de veelzijdigheid van de band.

Hey Negrita: Funky, maar Vlak

"Hey Negrita" is een funky track die wederom experimenteert met nieuwe muzikale invloeden. Hoewel het nummer zeker een leuke groove heeft, blijft het voor mij vlak en zonder de spanning die nodig is om het echt memorabel te maken. De tekst beschrijft een man die een vrouw aanmoedigt om te dansen en haar onafhankelijkheid viert, maar muzikaal mist het net dat beetje extra om echt indruk te maken.

Melody: Bluesy en Bitter

"Melody" is een bluesy track die me meteen weet te boeien. Het nummer bevat een scherp randje, zowel qua instrumentatie als qua zang. Mick Jagger zingt met een bijtende toon over een man die bedrogen is door zijn geliefde Melody. De tekst is vol wraakgevoelens en bitterheid, wat het nummer een rauwe en intense sfeer geeft. Dit is een van de sterkere nummers op het album, met een tekst die de luisteraar meesleept in het verhaal van verraad.

Fool to Cry: Het Meeslepende Hoogtepunt

Voor mij is "Fool to Cry" de absolute topper van het album. Deze ballad zit vol emotie en toont een kwetsbare kant van de Stones die zelden zo duidelijk naar voren komt. Jagger's zang straalt verdriet en berusting uit, terwijl hij zingt over een man die te horen krijgt dat hij "een dwaas is om te huilen" vanwege zijn verdrietige omstandigheden. Het nummer is melodieus, meeslepend en weet ook na al die jaren nog te ontroeren. Dit is het soort track dat laat zien waarom The Rolling Stones zo'n tijdloze band zijn.

Crazy Mama: Ruw en Rafelig

Het album sluit af met "Crazy Mama", een rauw rocknummer dat weer teruggrijpt naar de roots van de band. Dit nummer heeft een ongepolijste energie die kenmerkend is voor de Stones. De tekst beschrijft een man die zich bedreigd voelt door een gewelddadige vrouw, maar vastberaden is om terug te vechten. Het is een sterke afsluiter van een album dat qua stijlen alle kanten op gaat.

Conclusie en Aanbeveling

Black and Blue is een album dat een mix van verschillende stijlen en invloeden toont, wat zowel zijn kracht als zijn zwakte is. Terwijl sommige nummers, zoals "Hand of Fate" en "Fool to Cry", herinneren aan de beste momenten van The Rolling Stones, zijn andere nummers zoals "Cherry Oh Baby" en "Hot Stuff" experimenten die niet voor iedereen zullen werken. Het album voelt soms wat inconsistent aan, maar het toont ook de durf van de band om buiten hun comfortzone te treden. Voor fans van de Stones die op zoek zijn naar variatie en een bredere muzikale horizon, is Black and Blue zeker een luisterbeurt waard. Echter, voor degenen die de Stones liever in hun rock-element zien, zullen sommige tracks minder aanspreken. Al met al blijft dit album een belangrijk, zij het niet perfect, hoofdstuk in de lange carrière van The Rolling Stones.

Waardering: 7

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.