Berta Alves de Sousa (1906-1997) - Sons de Euterpe

Gepubliceerd op 15 maart 2024 om 17:23

Over de componiste:

Berta Alves de Sousa, geboren in België, maar al jong verhuisd naar het pittoreske Portugal, manifesteerde al vroeg een buitengewone affiniteit met de melodische kunsten. Opgevoed in een milieu doordrenkt van culturele rijkdom, absorbeerde zij de diverse muzikale invloeden die haar omringden als een spons, wat onvermijdelijk haar toekomstige creaties zou vormgeven. Haar levenspad was geplaveid met de noten van symfonieën, de harmonieën van sonates en de ritmes van concerten, die allen samenvloeiden tot de unieke symfonie die haar muzikale carrière zou worden.

In haar composities verkende Berta Alves de Sousa het onbetreden terrein, daarbij de conventionele grenzen van de compositie tartend en zichzelf voortdurend heruitvindend. Haar muziek, een tapestrie geweven uit de rijke stoffen van haar verbeelding, nodigt de luisteraar uit op een reis door landschappen gevuld met weelderige klanken en ongehoorde harmonieën.

Over het album:

Het album Sons de Euterpe uit 2021, met composities van Berta Alves de Sousa en uitgevoerd door Orquestra Filarmonia das Beiras met solisten Beatriz Maia, Gustavo Afonso, Helena Marinho en Ligia Madeira, is een waarlijk betoverend oeuvre dat de luisteraar meeneemt op een auditieve reis door een veelzijdig landschap van geluiden en emoties. Deze recensie, verre van alledaags, tracht de kern van dit meesterwerk te onthullen.

De algehele compositie, doordrongen van diepe artistieke waarde en culturele resonantie, biedt een frisse interpretatie van klassieke muziektradities. De ingenieuze hand van Sousa weeft een tapestry van harmonieën en melodielijnen, ondersteund door de virtuositeit van de Orquestra Filarmonia das Beiras. De dynamiek binnen dit muzikale samenspel onthult een rijkdom aan emoties en texturen.

Beatriz Maia's sopraan voegt een lichtvoetig, bijna etherisch element toe aan het geheel. Haar stem, helder als een klok en rijk aan emotieve kracht, navigeert door de muziek met een elegantie die de ziel raakt. Gustavo Afonso's tenor, daarentegen, biedt een aards tegenwicht, waarbij zijn robuuste en hartstochtelijke levering een fundament van emotionele diepte biedt.

Helena Marinho en Ligia Madeira, beide voortreffelijke instrumentalisten, dragen met hun bedreven uitvoeringen bij aan de algehele cohesie en het expressieve bereik van het album. Marinho's pianospel is zowel bedachtzaam als provocerend, terwijl Madeira's cello de muziek een resonante, diep menselijke toon geeft.

Sons de Euterpe is niet slechts een album; het is een sonisch landschap dat de luisteraar uitnodigt tot introspectie en contemplatie. De subtiele gelaagdheid en de zorgvuldige orkestratie tonen aan dat elk stuk, elke noot, zorgvuldig is overwogen om een harmonieus en ontroerend geheel te vormen.

In conclusie, dit album is een bewijs van de tijdloze schoonheid van klassieke muziek en de onvermoeibare innovatie van hedendaagse artiesten. Het nodigt ons uit om dieper te luisteren, voorbij het oppervlakkige te kijken en ons te verdiepen in de rijke, complexe wereld van klank en emotie. In de handen van deze getalenteerde musici wordt Sons de Euterpe een bron van inspiratie en een herinnering aan de kracht van muziek om de menselijke ervaring te verrijken.

Waardering: 7

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.