Hugo Alfven - Symphonies and Rhapsodies (CD1)

Gepubliceerd op 26 januari 2024 om 23:43

Het album Symphonies and Rhapsodiesuit 2004 omvat 5 symfoniën van Hugo Alfven, gelardeerd met wat (delen van) ander werk van deze componist. Het omvat 5 CD's en vandaag staat CD1 in de schijnwerpers. Met daarop achtereenvolgens:

  1. Uppsala Rhapsody Op. 24
  2. Symfonie No. 1 Op. 7
  3. Drapa Op. 27
  4. Uppenbarelsekantat Op. 31 (fragment)

Uitvoerenden:
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra o.l.v Neeme Järvi

Te beluisteren op Spotify, YouTube, Tidal, Qobuz en Apple Music

 

Hugo Alfvén's "Uppsala Rhapsody" is een levendig en pittoresk werk dat de geest van het Zweedse landschap en de Zweedse cultuur levendig weergeeft.

Het is een zeer afwisselnd orkestwerk dat rijk is aan melodie en vaak een gevoel van nationale trots en nostalgie oproept. Alfvén's bekwame gebruik van orkestrale kleur en textuur is duidelijk zichtbaar in het hele stuk, waardoor een levendige en boeiende soundscape ontstaat.

De "Uppsala Rhapsody" is een mooi voorbeeld van Alfvén's vermogen om traditionele volkselementen te mengen met klassieke vormen, waardoor het een onderscheidend en gedenkwaardig stuk in zijn repertoire is. (8.5)

 

Hugo Alfvén's Eerste Symfonie, een vroeg werk dat de ontluikende vaardigheden van de componist laat zien, is een intrigerend stuk dat de Scandinavische muzikale traditie weerspiegelt.

Deze symfonie kenmerkt zich door levendige orkestratie en melodische inventiviteit, typisch voor Alfvén's latere werken. Hoewel het misschien niet de complexiteit of diepte heeft van zijn latere composities, biedt het toch een fascinerend inzicht in de vroege artistieke ontwikkeling van Alfvén en is het een belangrijke aanvulling op het Zweedse symfonische repertoire. 

Het is een werk dat de luisteraar meeneemt op een reis door weelderige, romantische melodieën en het onmiskenbare Scandinavische gevoel voor natuur en landschap. Voor mij persoonlijk is het een erg avontuurlijke compositie, met veel elan en passie. Om het plastisch uit te drukken, de vonken vliegen er soms vanaf. (8,5)

 

Hugo Alfvén's "Drapa", opus 27, is een opvallend werk dat in 1908 werd gecomponeerd ter nagedachtenis aan koning Oscar II van Zweden. Dit werk, dat deel uitmaakt van Alfvén's omvangrijke symfonische en rhapsodische composities, toont zijn vaardigheid in het creëren van sfeervolle en dramatische muziek die diep geworteld is in de Scandinavische romantische traditie.

"Drapa" wordt gekenmerkt door zijn weelderige orkestratie en het gebruik van harp en fanfares, die een vorstelijke sfeer creëren. Het stuk weerspiegelt een romantische melancholie met string-thema's die opbloeien tot momenten van grootsheid. Deze compositie toont Alfvén's talent voor het vangen van diepe emoties en het creëren van muziek die zowel meeslepend als expressief is. Ook in dit stuk wisselen kracht en tederheid elkaar in rap tempo af. En vooral de meer bombastische momenten bevallen me uitstekend. (8,5)

 

Hugo Alfvéns "Uppenbarelsekantat", opus 31, is een cantate die een boeiend en diepgaand muzikaal portret schetst, verankerd in religieuze en spirituele thema's. Gecomponeerd in 1913 voor de inwijding van de Uppenbarelsekyrkan (Openbaringskerk) in Saltsjöbaden, illustreert dit werk Alfvéns bekwaamheid in het omgaan met vocale en instrumentale texturen.

De cantate, die in zijn geheel ongeveer 30 tot 40 minuten duurt, is een complex werk dat verschillende koorgedeeltes en solisten omvat, begeleid door een orkest met onder meer harp, celesta en orgel. Alfvéns muziek is rijk en expressief, met een harmonische taal die zowel de plechtige als de feestelijke aspecten van de gelegenheid weerspiegelt. De tekst van de cantate, samengesteld uit de Heilige Schrift door aartsbisschop Nathan Söderblom, draagt bij aan het diepe religieuze en contemplatieve karakter van het werk.

De cantate wordt gekenmerkt door zijn dramatische en emotionele intensiteit, waardoor het zowel een uitdaging als een genot is voor uitvoerende musici. Het werk belichaamt Alfvéns vaardigheid in het vermengen van traditionele en vernieuwende elementen, waarmee hij een sterk gevoel van plaats en tijd oproept.

Op dit album zijn slechts 4 minuten uit de cantate  te beluisteren. Die 4 minuten zijn vrij timide en te weinig om een waardering te geven. Ik vind het bijzonder dat dit fragment aan het album is toegevoegd.

Eindwaardering: 8,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.